-->

My Visitors

free counters

Sunday, February 6, 2011

JALAN JaM ...!!!!!! Perbandingan rakyat MALAYSIA & JEPUN huhu ...

Tiap2 kali kalu hari perayaan mesti jalan akan jam. Jam dan perayaan tidak dapat dipisahkan kan kakaka... Kalu tengok pelbagai usaha yang telah dilakukan tapi still jam gak . Maybe telah tb masenye rakyat beralih pada pengaangkutan awam seperti di negara2 maju terutamanyer JEPUN. Depa nie memnag suka naik pengangkutan awam . Kalu nak tau mengapa rakyat Jepun sehat walaupon kurang bersenam akibat terlalu sibuk mencari "PITIS"adalah mereka banyak berjalan. Kalu dibandingkkan rakyat kite banyak "DUDUK" kakaka .... Mereka keluar dari rumah perlu berjalan nak ke stesen keretapi. Apabila depa tiba di destinasi akan berjalan naik tangga turun tangga ke tempat keje or gi mana2 sekalipon .

Kat bawah nie menunjukkan statistik betapa kayenyer rakyat MALAYSIA huhuhuhu...... Patut ler jam huhuhu ...

Jualan kenderaan mencecah paras tertinggi dalam sejarah dengan sejumlah 605,156 unit, meningkat 12.7 peratus atau 68,251 unit tahun lepas berbanding 536,905 unit pada 2009, kata Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA), Datuk Aishah Ahmad.

Jumlah Keluaran Industri (TIV) 2010 melepasi rekod 552,316 unit yang direkodkan pada 2005, katanya kepada pemberita selepas mengumumkan angka pengeluaran dan jualan terkini serta unjuran untuk 2011.

Daripada jumlah jualan itu, kenderaan penumpang menyumbang sebanyak 543,594 unit, manakala kenderaan komersial sebanyak 61,562 unit berbanding sebanyak 486,342 unit dan 50,563 unit yang masing-masing dijual pada 2009, katanya.

Aishah berkata, prestasi tertinggi itu adalah hasil daripada pelan dan program berani dan baharu yang dilancarkan oleh kerajaan tahun lepas seperti Program Transformasi Kerajaan, Program Transformasi Ekonomi, Model Baru Ekonomi dan Rancangan Malaysia Kesepuluh yang menyumbang kepada keyakinan pengguna dan perniagaan yang lebih tinggi.

Faktor penyumbang lain ialah tawaran inovatif serta menarik dan skim untuk pembeli kereta baharu seperti kadar faedah sewa beli yang lebih rendah, tempoh pembayaran balik yang lebih panjang serta hadiah percuma, katanya. – Utusan

Selain itu, faktor pemakanan juga membantu jangka hayat manusia. Orang negara matahari terbit nie suka makan SUSHI - makanan nie diperbuat daripada makanan laut or SEAFOOD yang tak digoreng. So, boleh dikatakan benda2 nie mentah ar ........ huhuhu .... Kurang pengambilan minyak dalam makanan( RAHSIA KEKAL MUDA & PANJANG UMUR). Kalu dibandingkan rakyat MALAYSIA , gua takyaah citerbanyak ar tengok jer sarapan pagi. MENUNYA : NASI LEMAK + ROTI CANAI + TEH TARIK .... Lepas makan terlentang baca surat kabor. Kalu diamalkan dari hang kecik sampai lah kebesor alamat memang jd SUMO aaaa kakakakaka ......




Moral Value :
1) RAKYAT MALAYSIA BANYAK DUIT SO LEH BELI KETE , JALAN JAM AR KENE TUKAU GUNE PENGANKUTAN AWAM
2) AMALAN HIDUP SEHAT MEMBANTU UNTUK KEKAL MUDA HUHUHU ....

0 comments:

Post a Comment